Jak zapewnić bezpieczeństwo boomerom podczas zakupów online 5 wskazówek od PayPal z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu

 

7 lutego to ogólnoświatowy Dzień Bezpiecznego Internetu, od wczesnych lat 2000 obchodzony również w Polsce. Wprawdzie do końca marca w całym kraju planowane są lokalne inicjatywy edukacyjne, ale jest to również doskonała okazja do przeprowadzenia akcji edukacyjnej w domu. Jak wynika z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia, chęć surfowania po sieci i robienia zakupów online nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla młodszych pokoleń - 71% dojrzałych konsumentów w Polsce wie, jak korzystać z sieci[1]. To właśnie ich wnuki mogą im pomóc w lepszym zrozumieniu tego środowiska.

 

Według ostatniego badania ARC Rynek i Opinia [2], skłonność do surfowania po sieci i robienia zakupów online nie jest już wyłączną cechą młodszych pokoleń. Obecnie 71% dojrzałych konsumentów w Polsce wie, jak korzystać z internetu. Ponadto 46% seniorów korzysta z bankowości internetowej, a 28% wybiera bankowość mobilną[3]. W wielu aspektach są oni podobni do każdej innej grupy konsumentów w Polsce - polują na atrakcyjne oferty zakupowe i chętnie korzystają z programów lojalnościowych.

 

Każde pokolenie lubi zakupy w internecie i seniorzy nie są tu wyjątkiem. Jednak w porównaniu z innymi pokoleniami zwracają oni większą uwagę na bezpieczeństwo i zaufanie[4],” tłumaczy Efi Dahan, Dyrektor Zarządzający PayPal na Europę Środkową i Izrael. “Jak wynika z naszego badania, 33% przedstawicieli pokolenia boomerów zdarzyło się porzucić wirtualny koszyk, przy czym 1 na 5 z nich zaznacza, że podjęli taką decyzję z powodu obaw o bezpieczeństwo. Ponadto, spośród wszystkich grup wiekowych, seniorzy uważają kwestie bezpieczeństwa lub zaufania podczas dokonywania zakupów za jedną z kluczowych barier dla zakupów online.”

 

Na tym różnice między seniorami a młodzieżą się nie kończą. Jak wynika z badania PayPal, seniorzy są największą grupą wiekową wykorzystującą laptopy i komputery stacjonarne do zakupów oraz płatności online – sięga po nie już 8 na 10 z nich, podczas gdy podobnie robi 6 na 10 millenialsów i przedstawicieli generacji Z. Starsi konsumenci mają też tendencję do wybierania dobrze znanych metod płatności, ponieważ przez lata zbudowali do takowych największe zaufanie. Należą do nich karty debetowe (27%) i PayPal (25%)..

 

Niestety, jednocześnie seniorzy czują się mniej zagrożeni możliwością padnięcia ofiarą cyberprzestępstwa lub kradzieży danych w porównaniu z osobami w wieku 16-49 lat[5]. Choć przywiązują dużą wagę do zaufania i bezpieczeństwa, w wielu przypadkach brak znajomości zasad funkcjonowania internetu czyni ich łatwym celem cyberataków.

 

Tutaj z pomocą przychodzą młodsze pokolenia.

Jakimi wskazówkami można podzielić się ze starszymi pokoleniami, aby cieszyli się bezpieczniejszymi zakupami w sieci?

 

·         Pokaż najczęstsze oszustwa, zwracając uwagę na szczegóły, które zdradzają prawdziwe zamiary.

·         Przedstaw metody płatności, które pomogą w zabezpieczeniu wrażliwych danych, takich jak numer karty debetowej lub kredytowej, przy zachowaniu szybkości i intuicyjności całego procesu. Wyróżnij firmy, które oferują wsparcie w przypadku oszustwa lub problemów z zamówieniem.

·         Edukuj w zakresie metod wyszukiwania danych sprzedawcy, u którego chcą dokonać zakupu, takich jak NIP, adres siedziby lub pełna nazwa firmy, a także dostępnych metod płatności.

·         Poradź, jak znaleźć zaufane recenzje napisane przez prawdziwych klientów o danym sklepie internetowym.

·         Wszystko to stanowi dużą dawkę wiedzy, dlatego nie zapomnij zapewnić seniora, że jeśli coś pójdzie nie tak lub jeśli będzie miał wątpliwości odnośnie czegokolwiek - zawsze może zapytać Ciebie!

 

# # #

O PayPal:

Od ponad 20 lat PayPal pozostaje na czele cyfrowej rewolucji w płatnościach. Wykorzystując technologię sprawia, że usługi finansowe i handel są wygodne, bezpieczne i bardziej przystępne cenowo. Platforma PayPal wspiera ponad 432 milionów konsumentów i sprzedawców na ponad 200 rynkach, ułatwiając ich rozwój i dostęp do globalnej gospodarki. Więcej informacji: www.paypal.com

 



[4] PayPal eCommerce Index 2022; Metodologia badania: 15-minutowe badanie 15 221 konsumentów z Europy i Izraela w wieku 18-75 lat & 10-minutowe badanie 4 604 osób decyzyjnych w przedsiębiorstwach z Europy i Izraela. Wszystkie dane w informacji prasowej pochodzą z tego raportu, chyba że zaznaczono inaczej.